Natankovat slunce do nádrže - ale jak
http://pocasi.ihned.cz/index.php?p=0P0000#pocasi-letoviska
http://web.nova.cz/zpravy/pocasi/
Elektromobily získají energii ze střechy garáže
10. srpna 2009
Auta jezdící na elektřinu čelí kritice za to, že jejich palivo vzniká v tepelných elektrárnách, které vypouštějí škodlivé látky do ovzduší, nebo v jaderných reaktorech. Německá společnost Juwi však tvrdí, že solární panely na střeše garáže vyprodukují dost elektřiny na to, aby auto ujelo ročně 12 tisíc kilometrů na energii ze slunce.
Elektromobily hodlá začít vyrábět v nejbližších letech řada automobilek. Solar Carport, jak firma své stanice pro zaparkování a zároveň nabíjení auta nazývá, může mít podobu klasické garáže nebo parkovacího přístřešku. V obou případech fotovoltaické články nad autem mění světlo na elektrickou energii.
Německá firma však uznává, že energie pro 12 tisíc ročně najetých kilometrů nebude mnohým řidičům stačit. Aby nebylo nutné čerpat další elektřinu z klasických elektráren, zbytek spotřeby pokryjí stále rozšířenější větrníky.
Zástupci firmy Juwi spočítali, že pro 48 milionů aut, které jsou v Německu registrovány, by bylo zapotřebí postavit čtyři tisíce větrných elektráren. V případě, že by mělo každé auto k dispozici solární dobíjení. V současné době po Německu energii z větru zachycuje 20 tisíc větrníků.
"Jedno solární parkoviště by přišlo na tři tisíce eur," řekl německému zpravodajskému magazínu Der Spiegel Matthias Willenbacher, jeden ze zakladatelů společnosti Juwi, která se zaměřuje na projekty spojené s obnovitelnými zdroji energie.
Laciněji získaná energie se začne podle něj majiteli vyplácet po době odpovídající padesátému až šedesátému natankování nádrže benzinem. Vedle soukromých parkovacím stání by řidičům mohly v budoucnu dobití akumulátorů nabízet například také parkoviště u supermarketů.
Podle zastánců využívání obnovitelných zdrojů energie, které by mohly pohánět elektromobily, hovoří pro energii z větru a slunce také další vývoj cen. Zatímco ropná paliva budou zřejmě dražší, náklady na solární panely a získávání obnovitelné energie klesají.
Matthias Willenbacher jezdí Teslou Roadster, elektromobilem s tvary sportovních vozů. Firma Juwi by ráda změnila svůj celý vozový park za elektromobily, ale zatím to má jeden háček. Nemá je kde koupit.
Autoři:
Petr Buček iDNES.cz
...............................................................................
zkráceno!
Fotovoltaika elektřina ze slunce
Fotovoltaické systémy
Fotovoltaické systémy můžeme rozdělit do tří základních skupin:
Stand Alone systémy – samostatné solární systémy
Malá a jednoduchá solární zařízení jsou dnes velmi často používána na čerpání vody, napájení klimatizačních zařízení, osvětlení a ventilátorů nebo různých meteorologických stanic na mnohých místech světa. Malé systémy mají několik výhod ve srovnání s tradičními zdroji energie. Kromě nízkých provozních a stavebních nákladů je výhodou i jejich mobilita. Malá zařízení s výkonem 500 W váží méně než 70 kg a jeho instalace trvá jen několik hodin. Ačkoliv čerpadla nebo ventilátory napojené na sluneční panely vyžadují jistou údržbu, články je potřebné jen příležitostně zkontrolovat a očistit.
Grid on systémy – připojené na rozvodnou síť
Tyto systémy nacházejí nejčastěji uplatnění na místech s hustou sítí elektrických rozvodů. V případě dostatečného slunečního svitu jsou spotřebiče v budově napájeny z fotovoltaického systému a případný přebytek nevyužité energie je dodáván do rozvodné sítě přes elektromotor. Systém pracuje automaticky. Připojení k veřejné síti podléhá schvalovacímu procesu ze strany rozvodných závodů. Výhodou těchto systémů jsou menší pořizovací náklady a možnost prodeje nespotřebované energie.
Hybridní solární systémy
Solární články s jiným typem elektrického zdroje dokážou velmi dobře pokrývat měnící se nároky spotřeby energie, a to při nižších nákladech, než jaké by byly potřeba u systémů založených jen na jednom zdroji. V případech, kdy je nutno mít nepřetržitě spolehlivý zdroj energie nebo kdy je vyžadován vyšší výkon, než jaký je schopen dodat solární systém, je připojení dalšího elektrického zdroje vhodným řešením. Solární články v průběhu dne pokrývají spotřebu energie a současně dobíjejí baterie. Když jsou baterie vybité, energii do systému dodává jiný zdroj, dokud se baterie nedobijí. Tyto systémy jsou schopné dodávat energii kdykoliv, přičemž dodatečný elektrický generátor působí též jako záložní zdroj. Výhodou je, že provoz solárních článků je tichý a neznečišťuje okolní prostředí. Ačkoliv připojení dodatečného elektrického zdroje se může zdát komplikované, moderní regulační zařízení umožňují, aby tento systém pracoval zcela automaticky. Regulační prvky připojují zdroje a mění jednosměrné napětí na střídavé podle okamžité spotřeby. Vedle tradičních generátorů proudu je možno do systému připojit i malé vodní elektrárny nebo malé větrné generátory proudu a vytvořit tak větší hybridní systém.
Součásti fotovoltaických zařízení
Solární panely vznikají spojením solárních článků podle požadavků výkonu. Články jsou umístěny v pevném rámu pod speciálním krycím sklem s nízkým obsahem kovů. Standardně se vyrábějí moduly s výkonem 5 až 150 W a napětím 12/24 V.
Akumulátory skladují elektrickou energii vyrobenou slunečními panely a následně ji dodávají různým elektrospotřebičům. Musí pokrývat špičkovou spotřebu, kterou solární články nejsou schopné zabezpečit vlastním výkonem, a také musí dodávat energii v noci nebo během nepříznivého počasí. Ve fotovoltaických systémech se používají speciální solární akumulátory, mající účinnost a životnost obvykle větší než automobilové akumulátory.
Elektronický regulátor je důležitou součástí fotovoltaického systému. Regulátor chrání akumulátor před přebitím nebo hlubokým vybitím s následným poškozením. Jestliže je akumulátor zcela nabitý, regulátor snižuje proud dodávaný solárními články až na úroveň vlastních ztrát zařízení. Na druhé straně regulátor přerušuje dodávku energie elektrospotřebičům, pokud kapacita akumulátoru klesne pod kritickou úroveň.
Měnič je zařízení, které mění jednosměrný proud 12/24/48 V na střídavý (220 V, 50 Hz, respektive jiné hodnoty). Měniče jsou dodávány v různých velikostech podle výkonu od asi 250 W až po více než 8 000 W. V menších systémech jsou využívány hlavně levnější měniče s tzv. modifikovanou sinusoidou, což však v praxi může způsobovat rušení některých citlivých spotřebičů. Dražší měniče se sinusovým průběhem tento tzv. šum nezpůsobují.
Vodiče fotovoltaického systému by měly být vždy co nejkratší. Ty, které spojují různé elektrospotřebiče, by měly mít minimální průřez 1,6 mm2. K zabezpečení napěťových ztrát nižších než 3 % mají mít vodiče mezi solárními panely a akumulátory průřez 0,35 mm2 (12V systém) nebo 0,17 mm2 (24V systém) na každý 1 m2 solárního panelu. Proto 10metrový kabel pro dva panely vyžaduje minimální průřez 10 x 2 x 0,35 mm2 = 7 mm2. Protože s kabely s průřezem více než 10 mm2 se těžko pracuje a ne vždy jsou dostupné, je často potřebné tolerovat vyšší ztráty v systému. Jestliže je část vodiče vystavena působení vnějšího prostředí, měla by být odolná proti povětrnostním vlivům.
Solární články pracují nejúčinněji, když jsou natočeny přímo ke slunci. Natáčecí zařízení umožňují pomocí pohyblivé platformy nastavit optimální polohu článků ke slunci v průběhu dne. Toto směrování dokáže zvýšit zisk energie v zimě o 10 % a v létě až o 40 %. Při navrhování celého systému však musí být započítána i spotřeba energie natáčecím zařízením a jeho cena. Na mnohých místech je výhodnější instalovat více článků než investovat do natáčecího zařízení.
Ing. Ján Tomčiak
_________________________________
ČTI DÁLE
trochu skepse a vědy do tyglíku: